January 14, 2010

Renungkan bersama=)

salam semua..kite skang dikejutkan ngan kes yang macam haram..penggunaan nama Allah pada sebuah kitab agama laen ntuk tujuan terjemahan ke dalam bahasa melayu,kononya..so bile aku baca balik ape yang ader dalam surat khabar dan internet,ni konklusi rumusan dari otak aku time aku tengah mandi tadi..

ape rasional nak gune nama Allah dalam kitab dorang?
- ahli cerdik pandai yang dapat jawatan dari kertas pangkah undi menyatakan,nama Allah tu hak setiap manusia.

so aku bagi contoh la..kalau hidup kita ni umpama sebuah ladang,dan tuhan itu tuan punya ladang,maka tuan kita bagi kita segala bentuk kemudahan seperti cangkul,baja,benih dan air secukupnya untuk kita kerjakan tanah tu..dan bile dapat hasilnya,ladang itu adalah atas nama tuan kita..orang pun bercakap "tu pekerja ladang tuan si polan la tu..baguskan dia kerja".tapi boleh ke kalau orang laen yang malas,pastu tak buat ape2 tetibe nak gune nama tuan kitaa?

-Allah SWT bagi kita tangan,hati,otak dan tenaga untuk kita kerjakan 'ladang' yang dia bagi..dan ladang tu adalah melakukan ape yang disuruh dan meninggalkan ape yang di larang tapi ade plak makhluk yang melakukan ape yang dilarang meninggalkan ape yang disuruh tetibe nak claim gune nama Allah..ape punye cite?

-kedua, ahli jawatankuasa yang dapat kerja dan gaji atas undi kita kata,perkataan Allah tu sendiri adalah Tuhan dalam bahasa Arab..sini aku nak membebel lagi..

ok,dier kate nama Allah tu bermaksud tuhan dalam bahasa Arab..tapi orang Arab ke yang karang Al-Quran? Al-Quran datang dari mana? tu dari Luh Mahfuz kat Sidratul Muntaha tu..dari NYA..dari Allah SWT..dan DIA yang cipta sesempurna kitab untuk kita umat akhir zaman,DIA yang menletakkan nama Allah dalam Al-Quran,yang mempunyai KalamNya..so orang yang kata perkataan Allah ni maksudnya adalah tuhan,tu adalah orang yang amat bodoh.Allah bukan perkataan,tapi nama!

ketiga,bile korang dah ader keluarga,anak..so satu hari anak korang tanya: "bah,orang agama ** pun sembah Allah ke? abis dier leh je tak puasa,tak solat so kite ikut cara dia jugak tak boleh ke bah? nnt sembah Allah jugak kan?" so korang sebagai ketua keluarga nak jawab ape?

semua tu,efek jangka panjang..dan masa depan tu bermula dari sini!

bantah penggunaan nama Allah dalam mana2 percetakan,kitab selain daripada ISLAM.
Allahuakhbar..Wallahualam

0 comments: